#SummerBrekkie

I min strävan mot bättre hälsa försöker jag att äta en nyttig och energigivande frukost. Det är inte alltid så enkelt, speciellt om man skippat frullen i nästan hela sitt liv, så att bara få in rutinen har varit en utmaning.

Varför jag inte haft vanan att äta frukost kan jag faktiskt inte svara på. Men det har nog suttit i sedan tonåren tror jag, när man alltid hade brådis att komma hemifrån om mornarna eftersom man oftast försovit sig…haha…

Men för diabetiker är det viktigt att fördela måltiderna någorlunda jämnt under dagen, så ända sedan jag fick diagnosen har jag försökt få i mig mer än kaffe på morgonen. Det har mest blivit en macka eller två, inte särskilt nyttigt utan det har mest varit ett måste och en bekväm rutin.

För att bli lite nyttigare och äta något som ger mättnad lite längre tid än det tar att komma ut genom ytterdörren på morgonen, har jag experimenterat med olika varianter av smoothies och smootiebowls, olika sorters flingor och mûsli samt vanlig, tråkig, gammal hederlig gröt och kommit fram till att det sistnämnda, alltså gröt, är det som jag står mig på längst och som går snabbast att fixa om man gör den i micron. Har egentligen aldrig varit nån grötälskare, men med massor av färsk frukt, nötter eller goda bär går de flesta grötsorter ner utan besvär.

Men gröt gör sig ju inte så bra på bild, så jag plockade ihop ett grötfritt men färgsprakande frukostcollage istället. Ser yummy ut, eller hur….?

Ha en fin dag!

 

Inlägget postas även på nouw.com/bymarianne

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress